Wednesday 21 September 2011

FASTER ANIMAL

1 - Haiwan terpantas di daratan - Cheetah
Cheetah @ Acinonyx jubatus adalah binatang terpantas di dunia di atas tanah. Pemangsa ini merupakan salah satu mesin pembunuh yang paling berkesan di dunia.
Dalam jarak pendek, ia boleh memecut sehingga 120 km/j, dari 0 - 110 km sejam dalam masa tiga saat. Cheetah tinggal di padang rumput terbuka atau Savannah di Afrika.
Biasanya memburu pada waktu siang, lebih suka pada awal pagi atau lewat petang. Dalam kawasan liar, cheetah boleh hidup dari 10 hingga 15 tahun.
2 - Haiwan terpantas di lautan - Sailfish
Fastest fish on the planet
Sailfish - [Foto kredit: Reinhard Dirscherl]
Binatang laut yang paling pantas adalah Istiophorus albicans @ Sailfish Atlantik. Sailfish boleh berenang dengan kelajuan 68 batu sejam (110 km/j). Sailfish Atlantik ditemui di Lautan Atlantik dan Laut Caribbean.
Berat maksimum adalah sekitar 220 paun (100 kg), panjang hingga 124 inci (340 cm). Pakar berkata sailfish boleh hidup sehingga 10 tahun tetapi puratanya 4 atau 5 tahun saja. Haiwan ini mendapat namanya daripada sirip dorsal yang menakjubkan, yang berwarna biru kobalt yang terang dengan bintik hitam.
3 - Haiwan terpantas di udara - Peregrine Falcon
Peregrine Falcon - [Foto kredit: Harold Stiver]
Burung terpantas di dunia ialah helang Peregrine Falcon @ Falco Peregrinus. Boleh terbang terjun hampir 300km sejam, bukan sahaja burung terpantas di dunia, tetapi haiwan terpantas di dunia.
Falcon Peregrine mempunyai panjang badan 34 hingga 58cm, lebar sayap 80 hingga 120cm, jangka hayat 7-15 tahun. Ia boleh hidup di pelbagai jenis habitat termasuk bandar-bandar, kawasan tropika, gurun dan tundra.

No comments:

Post a Comment